گزارش ویدیویی: در رویداد دیجی‌کالا چه گذشت؟
نوشته شده توسط : ساحل

رویداد نیم دایره با محوریت نگاه به چالش‌های تجارت الکترونیکی ایران برگزار و برای اولین بار دیجیکالا در این رویداد گزارشی از عملکرد خود ارائه داد. این گزارش حکایت از آن دارد که رشد دیجی‌کالا در ۸ سال گذشته، هر سال به شکل میانگین ۱۱۱ درصد بوده است.

گزارش ویدیویی دیجیاتو از رویداد دیجیکالا

 

در این گزارش ویدیویی، می‌توانید خلاصه‌ای از مهم‌ترین اتفاقات و آمارهایی که مدیران دیجیکالا ارائه دادند را ببینید.

بازخوانی نقشه تجارت الکترونیکی در ایران

«نیما نامداری»، معاون توسعه شرکت ارتباط فردا، در این رویداد اعلام کرد که آمازون در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۵۸ میلیون دلار درآمد ناخالص داشته که ۱۷۵ میلیون دلار آن  توسط مارکت پلیس به وجود آمده و ۸۳ میلیارد دلار آن فروش مستقیم بوده است. در واقع به گفته نامداری دو سوم فروش آمازون از طریق مارکت پلیس یا همان بازارچه اینترنتی رخ داده و این بخش از فروش آمازون ۳۵ برابر رشد سالانه را تجربه کرده است؛ در حالی که فروش مستقیم این پلتفرم تنها ۱۷.۵ برابر رشد پیدا کرده است.

 

تجارت الکترونیک در ایران
 

 

نامداری همچنین گفت که آمریکایی‌ها در درجه اول کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی و سپس پوشیدنی‌ها و در نهایت محصولات فرهنگی را از اینترنت و سایت‌هایی مثل آمازون خریداری می‌کنند؛ روندی که لااقل در بخش موارد و تجهیزات کامپیوتری نیز شباهت زیادی به نحوه رفتار خریداران اینترنتی ایرانی دارد. این شباهت‌ها اما به گفته نامداری فقط به همین نقطه محدود نمی‌شود:

«در سال ۲۰۱۷ کشورهای اروپایی چیزی حدود ۱۹ تریلیون دلار مصرف سرانه خانواده داشتند که بیشترین آن مربوط به حوزه مسکن و خانه‌ بوده و پس از آن مواد غذایی و حمل و نقل به ترتیب از جمله هزینه‌های اصلی خانوارهای اروپایی به حساب می‌آیند. این آمار در ایران هم تقریبا وضعیت یکسانی دارد و ۴۰ درصد هزینه‌های خانوار صرف مسکن و موارد مرتبط به آن شده و سپس خوراکی‌ها و حمل و نقل جزء خرج‌های اصلی یک خانوار ایرانی هستند.»

نامداری این شباهت را امری جالب توجه می‌داند که می‌تواند راه تجارت الکترونیکی در ایران را نشان دهد.

 

بازار تجارت الکترونیک در ایران
 

 

نامداری در نهایت تاکید دارد مسیر تجارت الکترونیک در ایران تا حد زیادی شبیه به بازار دنیا پیش می‌رود و با پیشروی هرچه درست‌تر و عزم و اراده فعالان این صنعت، می‌تواند سختی‌های سر راه را برطرف کند و به رشد خوبی دست پیدا کند و از سهم کمی بیشتر از یک درصدی فعلی به سهم قابل توجه‌تری دست بیابد.

ارائه گزارش دیجی‌کالا برای اولین بار

«حمید محمدی»، مدیرعامل‌ دیجی کالا نیز به تشریح بخش‌هایی از گزارش آماری دیجی کالا پرداخت؛ گزارشی که برای اولین بار از سوی این مجموعه منتشر شد و شرح و تفصیل قسمت‌های مهم آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

به شکل خلاصه، محمدی اعلام کرد که با ۲۰ میلیون بازدید ماهانه، دیجی‌کالا پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه است. اکنون در دیجی‌کالا ۱.۷ میلیون تنوع محصولی وجود دارد و ۳۴۰۰ نفر نیز مستقیماً در آن مشغول به کار هستند. از طرفی رشد سالانه طی ۸ سال اخیر نیز ۱۱۱ درصد و ارزش متوسط ریالی هر سفارش دیجی‌کالا هم ۴۱۸ هزار تومان ذکر شد.

 

 

 

اقتصاد شفاف؛ پیش نیاز رشد تجارت الکترونیکی

در رویداد نیم‌دایره، پنل «پیچ‌وخم‌های تجارت الکترونیکی در ایران» برگزار شد و در آن «سعید محمدی»، دیگر مدیرعامل دیجی‌کالا، رییس سازمان فناوری اطلاعات، مدیرعامل مدیسه، عضو اتحادیه کسب‌وکارهای کشوری و بنیان‌گذار پادرو (مدیرعامل سابق بامیلو) درباره موانع و مشکلات پیش روی این صنعت صحبت‌ کردند.

مدیرعامل دیجی کالا باور دارد که از تجارت الکترونیکی در ایران برداشت‌های متعددی وجود دارد. به گفته «سعید محمدی» در حوزه خرده فروشی آنلاین، در سال‌های اخیر در ایران کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بین‌المللی صورت گرفته که نیمی از آن متعلق به دیجی‌کالا بوده و نیمی دیگر نیز توسط دیگر بازیگران صنعت جذب شده، او اما در کل این رقم را ناچیز می‌داند و می‌گوید ایران می‌توانست یکی دو میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/12/گزارش-ویدیویی-در-رویداد-دیجی‌کالا-چه/





:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: